Hilversum,
25
oktober
2017
|
12:06
Europe/Amsterdam

Woensdag in Meldpunt!: Onterechte kortingen op uren huishoudelijke thuiszorg

Woensdag 25 oktober om 19.20 uur op NPO 2

Mensen die huishoudelijke ondersteuning van gemeenten krijgen worden soms onterecht gekort op het aantal uren dat wordt schoongemaakt. Dat komt doordat thuiszorgbedrijven te weinig WMO-geld van gemeenten ontvangen. Om met het krappe budget zoveel mogelijk mensen te helpen, beperken deze thuiszorgbedrijven het aantal uren hulp per cliënt. Onterecht, want deze mensen hebben op basis van hun beperkingen recht op meer ondersteuning. Meldpunt! is woensdag 25 oktober om 19.20 uur te zien bij MAX op NPO 2.

De familie Otte uit Roosendaal hoort viereneenhalf uur huishoudelijke ondersteuning te krijgen, maar krijgt per week maar twee uur hulp. Dat is te weinig. Mevrouw Otte is licht dementerend en meneer kan naast zijn mantelzorgtaken het huis niet in z’n eentje schoonhouden. In dezelfde gemeente woont ook de familie Rooijakkers. Meneer is hart- en longpatiënt en mevrouw heeft een zenuwaandoening waardoor ze incontinent is en zich moeilijk kan voortbewegen. Ook zij zijn gekort van viereneenhalf naar twee uur huishoudelijke ondersteuning per week. De hulp zet nog wel de wasmachine aan, maar kan daarna de was niet meer ophangen, laat staan strijken.

Jurist Kevin Wevers is gespecialiseerd in WMO-kwesties. Jaarlijks maakt hij voor honderden cliënten bezwaar tegen het verminderen van de uren aan huishoudelijke ondersteuning. 98 procent van zijn bezwaren worden gegrond verklaard. Volgens Wevers schieten gemeenten door heel het land te kort bij de uitvoering van hun WMO-taken. Thuiszorgbedrijven krijgen vaak per cliënt betaald en niet voor het aantal benodigde uren waarop cliënten recht hebben. Gevolg is dat deze thuiszorgbedrijven het liefst zo kort mogelijk bij een cliënt aan het werk zijn. Op die manier verdelen ze het WMO-geld over meer mensen. Maar deze krijgen dan wel minder hulp dan waar ze recht op hebben. Volgens Wevers overtreden gemeenten met deze manier van toewijzen de regels.

In Meldpunt! een gesprek hierover met Hans Buijing van Branchebelang Thuiszorg Nederland en WMO-jurist Kevin Wevers.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen gaat op jacht naar een verkoper van zonnepanelen die wel afrekent, maar niet levert. Cliënten wachten na een aanbetaling van zestig procent van de koopsom al weken tevergeefs op plaatsing. Jeanine Janssen vindt de verkoper en confronteert hem met de klachten.

MAX: Meldpunt!
Woensdag 25 oktober om 19.20 uur op NPO 2
Presentatie: Elles de Bruin
www.maxvandaag.nl

Facebook.com/TijdvoorMeldpunt | @MeldpuntMAX | #MeldpuntMAX