Hilversum,
04
september
2017
|
15:38
Europe/Amsterdam

Woensdag in Meldpunt!: Nationale Ombudsman kritisch op toegankelijkheid MijnOverheid.nl

Woensdag 6 september om 19.20 uur op NPO 2

In de eerste najaarsaflevering van Meldpunt! onthult de Nationale ombudsman een kritisch rapport over de digitale postbus van MijnOverheid.nl. Vanwege de vele klachten over MijnOverheid.nl deed de ombudsman deze zomer onderzoek naar de toegankelijkheid van het systeem. In Meldpunt! presenteert hij aanbevelingen om de communicatie tussen overheid en haar burgers te verbeteren. Meldpunt! is woensdag 6 september om 19.20 uur te zien bij MAX op NPO 2.

6,6 miljoen Nederlanders hebben hun berichtenbox MijnOverheid.nl geactiveerd. Gevolg is dat zij facturen en brieven van overheidsinstanties als SVB, RDW, UWV, CBR, de gemeente of de Belastingdienst alleen maar via de computer ontvangen. Veel Nederlanders zien deze mails over het hoofd of weten niet hoe ze deze digitale correspondentie moeten inzien. Ze betalen niet of te laat en krijgen te maken met boetes.

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, opende in februari van dit jaar samen met MAX een meldpunt en onderzocht de binnengekomen klachten. Die gaan vooral over de ontoegankelijkheid van de site, het missen van allerlei berichten en de hoge boetes voor het niet tijdig betalen van de gemiste rekeningen.


In het rapport Hoezo MIJNOverheid?, dat woensdag gepubliceerd wordt, doet de Nationale ombudsman aanbevelingen aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om MijnOverheid.nl toegankelijker te maken en beter te communiceren met burgers die de digitalisering niet kunnen bijbenen.

Reinier van Zutphen licht het rapport en de aanbevelingen woensdag toe in Meldpunt!. Ook te gast is MAX Ombudsman Rogier de Haan.

MAX: Meldpunt!
Woensdag 6 september om 19.20 uur op NPO 2
Presentatie: Elles de Bruin
www.maxvandaag.nl


www.facebook.com/TijdvoorMeldpunt | @MeldpuntMAX | #MeldpuntMAX