Hilversum,
15
februari
2019
|
09:45
Europe/Amsterdam

Vrijdag in Meldpunt: simpele incassotruc dupeert particulieren en goede doelen

Vrijdag 15 februari

Wie bij een doorlopende of eenmalige incassomachtiging een bankrekeningnummer invult van een ander persoon, bedrijf of goededoelenorganisatie, heeft grote kans dat het geld zonder dat dit opvalt met succes wordt afgeschreven. Daardoor kunnen kwaadwillenden ‘gratis winkelen’ bij bijvoorbeeld webshops, kranten, telefoonproviders of energiebedrijven. Moeten de incassoregels niet worden aangescherpt? En hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van incassofraude? In Meldpunt op vrijdag 15 februari om 19.10 uur bij MAX op NPO 2.

De incassofraude viel op in de eigen organisatie van Omroep MAX. Van een bankrekeningnummer van MAX werden in twee maanden tijd maar liefst vier bedragen onterecht geïncasseerd, waaronder een energie- en een telefoonrekening. De mogelijke fraudeurs hadden bij het aanschaffen van de diensten het rekeningnummer van MAX gebruikt om bijvoorbeeld maandelijks de energierekening af te laten schrijven. Zelfs voor de houder van een bankrekening die zijn afschriften goed controleert is het niet altijd even makkelijk om een foute afschrijving te herkennen. Vaak ontbreekt de naam van de winkel, maar zie je de naam van incassanten als Adyen, Mollie of Buckaroo op het afschrift staan. Henk Nijboer, Tweede Kamerlid voor de PvdA, geeft commentaar.

Verder in Meldpunt: hoe weet je of een crowdfundingactie in de haak is of niet? Dagelijks worden donatieacties opgezet, zoals onlangs nog voor de oud-bokser Rudi Lubbers of de acteurs uit de tv-serie Pippi Langkous. Mooie initiatieven, maar hoe weet je of het geld op de juiste plek komt en aan het beloofde doel wordt besteed? En wat gebeurt er met het geld, of als er veel meer geld wordt opgehaald? Regels en toezicht zijn er niet. Moet dat niet anders? Roline de Wilde, directeur van het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving), vertelt erover bij Meldpunt.

En MAX Ombudsman Jeanine Janssen onderzoekt een zaak van een mevrouw die een iPad bestelde bij een Nederlandstalige webshop van een buitenlands bedrijf. Ze betaalde maar ontving nooit haar iPad? Hoe krijg je dan je geld terug? Hoe weet je of een buitenlandse webshop betrouwbaar is?
 

MAX: Meldpunt
Vrijdag 15 februari om 19.10 uur op NPO 2
Presentatie: Elles de Bruin
www.maxmeldpunt.nl | meldpunt@omroepmax.nl

Facebook.com/MAXmeldpunt | Twitter.com/MAXmeldpunt | @MAXmeldpunt | #MAXmeldpunt