Hilversum,
27
mei
2020
|
16:09
Europe/Amsterdam

Reizigers in het ongewisse over dekking corona-voucher pakketreizen door SGR na 1 juni 2020

Veel beloofde pakketreisvouchers zijn door reisorganisaties nog steeds niet uitgereikt aan reizigers. Dit terwijl Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) aangeeft dat dat zij alleen vouchers die voor 1 juni bij reizigers op de deurmat vallen, kunnen dekken vanuit de huidige middelen. Op dit moment is het zo dat alle vouchers die niet uitgereikt worden voor 1 juni, niet gedekt zijn wanneer een reisorganisatie failliet gaat. Vanmiddag in Tijd voor MAX (17.10 uur, NPO 1) roept MAX Ombudsman Jeanine Janssen de branche op om ervoor te zorgen dat de vouchers alsnog voor 1 juni op de deurmat liggen. Ook gaat ze in debat met Frank Oostdam van de ANVR.

Sommige reisorganisaties geven bovendien verkeerde voorlichting en stellen dat de voucher die na 1 juni bij de consument binnenkomt ook nog gedekt is tegen faillissement. SGR ontkent dit ten stelligste. De organisatie heeft eerder gekozen voor 1 juni 2020, omdat dit volgens hun berekeningen nog gedekt kan worden door het fonds. SGR is op dit moment nog wel in onderhandeling met de overheid over een eventuele voortzetting van de regeling. Onder welke voorwaarden dit zou zijn is niet duidelijk. Ze hopen voor 1 juni met nader bericht te komen.

MAX Ombudsman ontvangt veel vragen over de ‘1 juni-deadline’, die is verbonden aan de dekking door SGR op de pakketreisvoucher. MAX Ombudsman wil dat mensen die de voucher niet op tijd binnen hebben meteen hun geld terugkrijgen. Al wekenlang roept MAX Ombudsman de branche op om vaart te maken met de vouchers. Toch blijven vragen en klachten binnenkomen van mensen die geen voucher hebben gekregen en die door de reisorganisatie van het kastje naar de muur worden gestuurd.

MAX Ombudsman heeft steeds steun gegeven aan de uitreiking van de pakketreisvoucher. Juist omdat deze gedekt was door een garantieregeling. Nu dit voor de vouchers vanaf 1 juni 2020 waarschijnlijk niet meer zo is, vindt MAX Ombudsman dat mensen dan hun geld moeten terugkrijgen. Een run op het geld zal echter leiden tot faillissementen. Dat is voor niemand wenselijk. Daarom doet MAX Ombudsman Jeanine Janssen nog een uiterste poging om de branche op te roepen om ervoor te zorgen dat voor 1 juni de vouchers op de deurmat liggen.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen: ‘Ik vind het schandalig dat juist de mensen die hebben afgezien van hun recht tot terugbetaling en de vouchers hebben geaccepteerd nu in de kou blijven staan. Ondanks de moeilijkheden waarin de reisbranche zich begeeft was een beetje meer respect voor de klant op zijn plaats geweest. Bijvoorbeeld door alles in het werk te stellen dat die voucher op tijd binnen is’.

Mensen die op 1 juni 2020 geen voucher hebben ontvangen van hun reisorganisatie kunnen zich melden bij MAX vakantieman via maxvakantieman@omroepmax.nl.

Vanavond in Tijd voor MAX een discussie tussen MAX Ombudsman Jeanine Janssen en Frank Oostdam van de ANVR, vanaf 17.10 op NPO 1. 

Meer informatie over dit onderwerp op MAXVandaag.nl

MAX vakantieman
Vanaf maandag 8 juni
Rond 20.30 uur op NPO 1

www.maxvakantieman.nl | www.facebook.com/maxvakantieman