Vrijdag in Meldpunt: alcohol is overal in de supermarkt

Supermarkten adverteren meer dan ooit voor alcoholische dranken in hun reclamefolders, blijkt uit onderzoek in opdracht van KWF Kankerbestrijding. Daarnaast blijkt uit een steekproef dat alcoholische dranken bij veel filialen door de hele supermarkt heen staan geëtaleerd. En dat terwijl supermarkten het Nationaal Preventieakkoord hebben ondertekend voor het terugdringen van problematisch alcoholgebruik. Hoe valt dat met elkaar te rijmen? KWF licht de onderzoeksresultaten toe in Meldpunt op vrijdag 21 februari om 19.55 uur bij MAX op NPO 2. Tot vijf jaar geleden was Nanja van Vliet (52) verslaafd aan alcohol. Destijds had zij iedere ochtend een kater en zei ze telkens tegen zichzelf: "Ik ga vandaag niet drinken". Maar ’s middags, als ze door de supermarkt loopt, zegt een stem tegen haar: neem twee flessen wijn mee. En dat doet ze dan. Mevrouw Van Vliet is nu coach van vrouwen met een alcoholprobleem en weet hoe groot de verleidingen zijn in de supermarkt om alcohol te kopen. Zeker nu alcohol op heel veel plekken buiten het drankpad te vinden is en de folders er vol mee staan. Elles de Bruin spreekt hierover met Dorine Manson, directeur van KWF en met Gaby Perin-Gopie, fractievoorzitter van Volt in de Eerste Kamer. Verder: hoe definitief is een berekening van een pensioenfonds? Meldpunt |