Aflevering 1 - Claudia de Breij - zondag 8 december om 19.25 uur bij MAX op NPO 2
Claudia de Breij kuste het podium van Carré toen ze er voor het eerst mocht optreden. En vroeger las ze op school stiekem teksten van Nederlandse schrijvers onder haar tafeltje. Alles wat Claudia bewondert legt ze bij Simone juist óp tafel. Waarom vindt ze het nummer Frekie van Joost Prinsen een schilderijtje? En ze vertelt wat er rock-'n-roll is aan Jasperina de Jong. De aflevering wordt afgetrapt met het nummer Het hart is alleen maar een pomp van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink uit de musical En nu naar bed. Eenmaal aan tafel bespreken Claudia en Simone het lijstje met mooie liedjes en fragmenten dat Claudia heeft samengesteld. Voor Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink heeft Claudia een groot hart: "Voor iemand die Nederlandse liedjes maakt, zijn zij The Beatles", zo stelt ze. In de studio brengt Claudia het nummer Sorry dat ik besta van het duo ten gehore. Bij Claudia thuis werden vroeger veel Nederlandstalige luisterliedjes gedraaid. Denk aan Frans Halsema, Herman van Veen en Ramses Shaffy. Liesbeth List is onlosmakelijk verbonden met laatstgenoemde. Wat was de magie tussen de twee? Daar heeft Claudia wel een theorie over. Dan wil Claudia Rob Chrispijn in het zonnetje zetten. Wat maakt hem zo bijzonder? Andere namen die aan tafel de revue passeren zijn Wieteke van Dort en Paul van Vliet. Claudia stelt dat Ivo de Wijs de allermooiste dichtregel ooit heeft geschreven. Om welke regel gaat het? Tijdens het gesprek wordt de jonge garde niet vergeten. Zo heeft Claudia grote bewondering voor Roxeanne Hazes en Typhoon. Glenn de Randamie - zoals Typhoon echt heet - doet haar aan Ramses denken. Er wordt afgesloten met een cadeau in de vorm van een liedje; Simone brengt het nummer Walsje van toen van Gerard Cox ten gehore.
Aflevering 2 - Tania Kross - zondag 15 december om 19.25 uur bij MAX op NPO 2
Tania Kross werd met een gouden keeltje geboren op Curaçao. Mede hierdoor heeft ze een andere blik op het Nederlandse lied; ze beleeft muziek op een heel eigen manier en die is behoorlijk inspirerend. De aflevering wordt muzikaal afgetrapt met De Wandelclub van Toon Hermans en Jasperina de Jong. Na een fikse wandeling is het tijd om bij te komen. Aan tafel bij Simone Kleinsma vertelt Tania wat ze zo fascinerend vindt aan het lied Lente Me van Toon Hermans, wijdt ze uit over haar jeugd en de wijze waarop ze kennismaakte met het podium. Rita Reys en Rob de Nijs waren artiesten die letterlijk en figuurlijk de oversteek naar Curaçao maakten en daar dus vaak te horen waren. Tijdens het gesprek komt ook Jasperina de Jong ter sprake, met name haar expressie vindt Tania inspirerend. Dan komt het gesprek op twee grootheden binnen het Nederlandse cabaret: Karin Bloemen en Brigitte Kaandorp. Wat maakt ze zo goed? Tijd voor een optreden. Samen met de band o.l.v. Bernd van den Bos brengt Tania het nummer Suzanne van Herman van Veen ten gehore. Daarna vertelt Tania dat haar man haar kennis liet maken met De Dijk, toen de band optrad op Curaçao. Nadat ze Huub van der Lubbe live had horen en zien zingen, was Tania verkocht. Tania vindt dat componisten en arrangeurs te weinig erkenning krijgen. Zo is Tania groot fan van Bob Zimmerman. Waarom, en wat doet een arrangeur eigenlijk precies? Conny Vandenbos mag niet ontbreken op het lijstje met inspiratiebronnen. Om Tania te bedanken voor haar komst, zingt Simone het nummer De Noorderzon Scheen van Conny.
Aflevering 3 - Frans Mulder - zondag 22 december om 19.25 uur bij MAX op NPO 2
Frans Mulder - geboren en getogen Amsterdammer - wordt vaak in één adem genoemd met cabaretgezelschap Purper. Al heel lang weet Frans Mulder dat hij zijn leven wil wijden aan de bühne. En ook in deze aflevering van Klassiekers met Kleinsma klimt hij daar weer even op. Met Frans duikt Simone in het rijke kleinkunstarchief. De aflevering wordt door Frans en Simone afgetrapt met Jij En Ikke van Willeke & Willy Alberti. Samen brengen ze het nummer ten gehore. Frans heeft een lijst meegenomen van liedjes die hem beroeren of hebben geïnspireerd. Het begon allemaal met Johnny Jordaan, hij schalde uit de platenspeler van zijn oom in Amsterdam. Daar werd bij Frans het zaadje voor kleinkunst geplant. Andere namen die deze aflevering aan bod komen zijn Corry Brokken, Gerard Cox, Conny Stuart, Herman Finkers en Jasperina de Jong. Met laatstgenoemde heeft Frans samengewerkt en van haar brengt hij het nummer De man die dolgraag zelfmoord wilde plegen ten gehore. Frans is dol op de liedjes van Guus Vleugel. “Het is net alsof je onder een verfrissende douche staat als je ze hoort”, zo stelt Frans. Vervolgens deelt Frans een bijzondere anekdote over Adele Bloemendaal. Zij liet op een bijzondere manier merken dat ze gecharmeerd was van het lied dat Frans voor haar schreef. Het nummer werd een klassieker. Het gesprek komt ook op Purper; de samenstelling van dat gezelschap wisselde nog wel eens. Ook Jos Brink trad af en toe met ze op. Frans en Simone kijken samen naar een ontroerend fragment. Het gesprek wordt afgesloten met Jules de Corte. Frans bestempelt hem als “een heel bijzonder verschijnsel”. Wat was er zo goed aan hem? Als verrassing brengt Simone het nummer Enkeling van Jules ten gehore.
Aflevering 4 - Herman van Veen - zondag 29 december om 19.25 uur bij MAX op NPO 2
Herman van Veen denkt nog lang niet aan zijn pensioen. Sterker nog: zijn liefde voor het Nederlandse lied is springlevend. Voor Klassiekers met Kleinsma duikt Herman in het rijke kleinkunstarchief. De aflevering wordt door Simone afgetrapt met Haal het doek maar op van Wim Sonneveld. Aan tafel komt Carré ter sprake. Inmiddels heeft Herman al meer dan zeshonderd keer in het theater opgetreden, maar ooit was er de eerste keer. Hoe kwam Herman in Carré terecht en hoe voelde die eerste avond? De passie voor theater heeft Herman niet van een vreemde; zijn vader was ook een groot bewonderaar van Variété. Dan komt het gesprek op mentoren, dat blijken o.a. Toon Hermans en Wim Kan te zijn geweest. Laatstgenoemde stuurde Herman veel brieven. Herman zingt graag Franse liedjes, al dan niet vertaald of herschreven in het Nederlands. Dat komt mede doordat vroeger veel Franse muziek op de radio werd gedraaid. Ook het lied Cirkels is oorspronkelijk Frans. In de studio brengt Herman 'het schilderijtje' - zoals Simone dergelijke nummers graag noemt - ten gehore. Tot op het laatst was Herman goed bevriend met Paul van Vliet. Naast vriend was Paul ook inspiratiebron. De combinatie van gekke typetjes en prachtige beschouwende liedjes maakte hem uniek. Andere inspiratiebronnen van Herman blijken o.a. Wim Sonneveld, Tom Manders en Fien de la Mar te zijn. En ook van John Kraaijkamp sr. heeft Herman een hoop geleerd, met name op het gebied van gein en timing. Grappig genoeg lijkt John enigszins op de vader van Herman, zo is de cirkel weer rond. Van de nieuwe generatie licht Herman Wende Sneijders uit, hij vindt haar interessant in de keuzes die ze maakt. Tot besluit vertelt Simone dat ze mede door Herman op het toneel terecht kwam en zingen Herman en Simone samen het nummer Wat ik je wilde zingen.