21 augustus 2024

Nieuw bij MAX: Hollandse Meesters Herzien met Jörgen Tjon A Fong

Jörgen Tjon A Fong onderzoekt in het nieuwe MAX-programma Hollandse Meesters Herzien de achtergronden van iconische werken van de Hollandse Meesters. Waar staan de schilderijen voor en welke verhalen zijn onverteld? Met de kennis van nu en de blik van een nieuwe generatie kunstenaars wordt elke aflevering afgesloten met een nieuw kunstwerk. Een nieuwe interpretatie, waardoor de schilderijen een completer beeld geven van de samenleving van toen. Hollandse Meesters Herzien, gepresenteerd door Jörgen Tjon A Fong, is te zien vanaf zaterdag 28 september om 20.40 uur bij MAX op NPO 2.

Als Jörgen Tjon A Fong als curator een tentoonstelling over Rembrandts leerlingen ontwikkelt, realiseert hij zich dat de zwarte figuren op de schilderijen volstrekt onbekend zijn. Niemand kent hun naam of geschiedenis. Hij beseft dat de multiculturele samenleving dus al eeuwen bestaat, maar dat we er weinig van weten. Wanneer je kijkt naar alle prachtige werken van de Hollandse Meesters uit de zeventiende en achttiende eeuw, kun je je afvragen wat dit zegt over die tijd en of dat beeld wel een volledige afspiegeling is van de maatschappij van weleer. We zien welvaart, rijkdom en vooral witte mensen afgebeeld. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen van kleur ruimschoots aanwezig waren en hun stempel drukten op onze maatschappij. Alleen op de schilderijen uit die tijd worden ze hoogstens afgebeeld als bijfiguren, vaak anoniem.

Aflevering 1 - Buren van Rembrandt – zaterdag 28 september om 20.40 uur bij MAX op NPO 2
Het werk Gezicht op de Dam van Johannes Lingelbach lijkt wel een snapshot. Maar zou je dit beeld werkelijk hebben gezien als je in 1656 rond het middaguur de Dam opliep? De schilder heeft duidelijk wat figuren uit willen lichten, zoals de rijke man in het midden van het schilderij, of de Turkse handelaren die rechts wachten tot de beurs opengaat. Om hen heen staan nog meer koopmannen. Overal op het plein wordt gehandeld en dat is dan ook de boodschap van het schilderij, dat Amsterdam dé handelsstad van de wereld is. Maar is het beeld compleet? Biedt het schilderij plaats voor mensen die wel op de Dam zouden kunnen hebben rondgelopen, maar niet goed in dat beeld van rijkdom en handelssucces pasten? Er zijn geen arme mensen te zien, geen bedelaars en ook geen mensen uit de zwarte gemeenschap, die ook toen al in Amsterdam woonden. 

Jörgen vraagt hedendaags kunstenaar Thierry Oussou om zijn interpretatie te geven op het doek Gezicht op de Dam. Oussou kwam in 2015 vanuit Benin naar Amsterdam, waar hij een plek kreeg op de Rijksacademie vanwege zijn bijzondere talent. Thierry Oussou laat vooral de ‘onzichtbare mens’ zien in zijn werken. Jörgen is benieuwd welke aanvullingen hij heeft op het doek van de Hollandse Meester.

De afleveringsinformatie van de overige afleveringen van Hollandse Meesters Herzien staat op onze perssite. 

Hollandse Meesters Herzien is een coproductie van Sarphati Media Producties en Omroep MAX.