21 augustus 2024

Afleveringen Hollandse Meesters Herzien

Jörgen Tjon A Fong onderzoekt in het nieuwe MAX-programma Hollandse Meesters Herzien de achtergronden van iconische werken van de Hollandse Meesters. Waar staan de schilderijen voor en welke verhalen zijn onverteld? Met de kennis van nu en de blik van een nieuwe generatie kunstenaars wordt elke aflevering afgesloten met een nieuw kunstwerk. Een nieuwe interpretatie, waardoor de schilderijen een completer beeld geven van de samenleving van toen. Hollandse Meesters Herzien, gepresenteerd door Jörgen Tjon A Fong, is te zien vanaf zaterdag 28 september om 20.40 uur bij MAX op NPO 2.

Aflevering 1 - De buren van Rembrandt - zaterdag 28 september om 20.40 uur bij MAX op NPO 2.
Wat als ik in de 17e eeuw de dam was overgestoken, had er iemand raar opgekeken?” Dat vraagt presentator Jörgen Tjon a Fong zich af in deze aflevering, als hij door het schilderij van Johannes Lingelbach loopt. Gezicht op de dam lijkt een snapshot van die tijd, maar is dat ook zo? Staat iedereen die toen in Amsterdam rondliep er wel op? En wie zijn de mensen van kleur die we wel op schilderijen uit de 17e en 18e eeuw zien? Conservator Stephanie Archangel laat zien hoe Rembrandt te werk ging. Schilderde hij zijn buren? En onderzoeker Mark Ponte geeft zwarte gezichten op de schilderijen een naam. Beeldend kunstenaar Thierry Oussou vertaalt, met het kunstenaarsoog van de 21ste eeuw, een Hollandse Meester in een eigen werk.

Aflevering 2 - Handelaren en diplomaten – zaterdag 5 oktober om 20.40 uur bij MAX op NPO 2.
Als je naar het schilderij Schuttersmaaltijd van wijk I van Johannes Spilberg kijkt, zie je de rijke upperclass van de 17e eeuw: witte mannen gekleed in dure met goud beklede stoffen en specerijen uit verre landen. Dit schilderij straalt de rijkdom en de macht van de Republiek der Nederlanden uit. Maar wat is de achtergrond van dit schilderij? Hoe werd dit geld verdiend? In deze aflevering onderzoekt Jörgen Tjon a Fong hoe de uitwisseling van culturen was in die tijd. Wie was de eerste Turk op de Dom? En hoe belandde een Chinees in Middelburg ? Welke dubbelrol had de Afrikaanse delegatie die optrad voor de stadhouder? Amateur historicus Mehmet Tütüncü neemt ons mee op zijn zoektocht naar zijn voorvaderen. En beeldend kunstenaar Kenneth Aidoo, winnaar van de koninklijke prijs voor vrije schilderkunst, geeft ons een geheel nieuw perspectief op de Hollandse Meester.

Aflevering 3 - Vrouwen in de schaduw – zaterdag 12 oktober om 20.30 uur bij MAX op NPO 2.
Frans van Mieris de Oudere schilderde in 1678 Vrouw aan haar toilet. Het licht schijnt door het raam op haar glanzende japon. Ze heeft blosjes op haar wangen van opwinding. Achter haar komt een zwarte bediende de kamer binnen. Waar kijkt zij naar? In deze aflevering probeert Jörgen Tjon a Fong de zwarte vrouwen op de 17e en 18e eeuwse schilderijen uit de schaduw te halen. Welk verhaal vertelt hun aanwezigheid? En waarom zijn ze zo vaak afwezig? Met fotografe Angele Etoundi Essamba kruipt hij in de huid van het meisje van Frans van Mieris. Schrijver Reggie Baay neemt hem mee naar de vrouwen in de Oost en in het Zeeuwse dorp Grijpskerke vindt Jörgen de sporen van de 16-jarige Tannetje Vrijheid.De Surinaamse schrijfster Cynthia Mcloud neemt hem mee door Den Haag om het opzienbarende verhaal te vertellen van de eerste zwarte miljonair.

Aflevering - 4 Vrije burgers – zaterdag 19 oktober om 20.40 uur bij MAX op NPO 2.
Wie is het jongetje dat midden op het schilderij van Adriaan van der Venne naar ons kijkt? Hoe zag zijn leven er uit? En met hem dat van al die andere mensen van kleur die voet op Nederlandse bodem zetten in de 17e en 18e eeuw? Volgens de wet bestond slavernij niet in Europa, maar hoe was dat in de praktijk? Jörgen Tjon a Fong is in Middelburg, het centrum van de Nederlandse slavenhandel, waar rond 1600 al Afrikanen rondliepen. En beeldend kunstenaar Patricia Kaersenhout maakt een nieuw kunstwerk om onze blinde vlek als het gaat om ons koloniale verleden, aan de kaak te stellen. In het bijzondere archief van de Middelburgse Commercie maatschappij vinden we de voetsporen van de dappere Leonora: een vrije vrouw op Hollandse bodem.