Hilversum,
24
augustus
2021
|
16:23
Europe/Amsterdam

Nieuw bij MAX: Vierdelige interviewserie Smoeder van Maria Goos

De geplande theatertournee van de voorstelling Smoeder met Maria Goos en Marcel Musters is door COVID-19 niet doorgegaan, maar in plaats daarvan zouden Goos en Musters samen bij Loes Luca, Meral Polat en Hedy d'Ancona langsgaan om over diens moeder of vader te praten. Dat is de vierdelige interviewserie Smoeder geworden die vanaf zondag 26 september door Omroep MAX om 23.00 uur op NPO2 wordt uitgezonden. In aflevering 1 vertelt Marcel echter waarom hij niet meegaat...

Maria Goos’ eigen moeder, die ‘bij ons lukt nooit niks’ als levensmotto had, was in 2004 de inspiratie voor de zeer succesvolle theatervoorstelling Smoeder die ze met Marcel Musters van theatergroep Mugmetdegoudentand maakte. Aanleiding was de dood van Musters moeder twee jaar daarvoor. Goos’ moeder was in 1985 al gestorven. Omdat beide theatermakers uit Brabant komen waar het gebruik is om ‘onze moeder’ te verkorten tot ‘smoeder’, werd dat de titel van voorstelling waarmee Goos en Musters jarenlang het hele land zijn doorgereisd.

Smoeder is ontstaan uit gesprekken die Goos en Musters met elkaar voerden tijdens etentjes bij het plaatselijke Thaise restaurant. Die gesprekken zijn door Goos verwerkt tot een theaterscript. De opzet van de uiteindelijke voorstelling was simpel; het tafeltje bij de Thai werd verruild voor een tafeltje op het podium. In het bijzijn van publiek haalden Goos en Musters herinneringen op aan hun moeders. En dat werd zo’n succes dat de voorstelling na vijftien jaar nog steeds op het repertoire staat van Mugmetdegoudentand onder de titel ‘Smoeder vijtien jaar later’. Daarin vertelden Maria en Marcel hetzelfde verhaal als in de voorstelling Smoeder, maar nu aangevuld met commentaar van hun moeders die hun levens vanaf de eerste voorstelling in 2004 gevolgd hebben en daar wel het een en ander over te zeggen hebben vanuit het hiernamaals. En nu is het theater verruild voor de huiskamer.

Smoeder is een samenwerking van Omroep MAX met Mugmetdegoudentand voor televisie en geproduceerd door CCCP.

Over de cast

Maria Goos (1956) is een schrijfster van vele televisieseries, toneelstukken en films. Goos volgde de middelbare school in Breda en deed tussen 1977 en 1982 een opleiding tot docent en regisseur aan de Toneelacademie in Maastricht. Van 1985 tot 1989 was ze samen met Arie Kant artistiek leider van Toneelgroep De Kompaan. In de jaren ’90 gaat Goos voor televisie aan de slag en schrijft ze scenario’s voor Pleidooi en Oud Geld. Beide televisieseries ontvingen veel prijzen. In 2000 ging haar toneelstuk Familie in première, dat later werd verfilmd. Twee jaar later volgde het stuk Cloaca, wat eveneens later is verfilmd en kreeg de Prix Europa (2005), een Europese mediaprijs voor televisie-, radio- en internetproducties. En het stuk is jaren later ook te zien in Duitsland, Spanje, Argentinië, Tsjechië, Roemenië en Engeland. In 2007 volgt het theaterstuk De Geschiedenis van de familie Avenier. In 2005 krijgt Goos de Gouden Ganzenveer voor haar oeuvre en in 2008 de Edmund Hustinxprijs.

De film Leef!, geschreven door Goos, bereikt in de bioscopen de gouden status. Goos ontvangt in 2011 tijdens de Cultuurnacht Breda de Breda Oeuvreprijs.

Een jaar later schrijft ze samen met Peter Blok aan een dramaserie voor de VARA: Volgens Robert. In 2015 schreef ze het vervolg: Volgens Jacqueline en speelde de Theatergroep Carver in 2016 haar stuk Zwaar Metaal. In 2017 bracht Het Nationaal Theater de voorstelling: We zijn hier voor Robbie uit. Het afgelopen jaar speelde Loes Luca en Pierre Bokma in haar stuk ZOEK!.In 2022 speelt Loes Luca het speciaal voor haar, door Maria geschreven, stuk: Uit Het Hoofd.

Marcel Musters (1959) was vijf jaar psychiatrisch verpleegkundige voor hij in 1986 eindexamen deed voor de toneelschool in Amsterdam. Hij was in 1985 medeoprichter van de toneelgroep Mugmetdegoudentand en is sindsdien als acteur en lid van het artistieke team betrokken bij de Mug.

Marcel speelde in diverse films als Dansen op de Vulkaan, Kidnep, Zwartboek, Tussenstand, Lucia de B, Gooische Vrouwen, De Bende van Oss, Vox Populi, Oeroeg, Filmpje, De Dominee, Stille Nacht en Amazones en in tv-series als De Familie Kruys, De Zwarte Tulp, Penoza, Oud Geld, Lijn 32, Vuurzee, Waltz, Gooische Vrouwen, Buro Kruislaan, Loenatik, Seth en Fiona, Consult, Baantjer, Flodder, Grijpstra & de Gier, Ik ben Willem. In 2019 won hij een Gouden Kalf voor zijn rol in God Only Knows van Mijke de Jong.

Bij de Mug speelde Marcel in veel voorstellingen. Successen van de afgelopen jaren zijn geweest: Smoeder (15 jaar later), Meepesaant, Fifty Fifty, Een flinke linkse vrouw en Buik.

Loes Luca (1953) is een Nederlands actrice en comédienne die bekend is van onder meer Nénette et les ZézettesHet Klokhuis, Ja zuster, nee zuster en de nieuwe versie van 't Schaep met de 5 pooten.

Luca is officieel docent dramatische vorming, maar het theater trok meer dan de klas. Met haar energieke, rappe stijl heeft ze meer dan 65 theater- en televisieproducties, films en zangvoorstellingen op haar naam staan.

In 2006 speelde ze voor het eerst solo in de theatervoorstelling Moordwijven; hiervoor werd ze genomineerd voor een Theo d'Or. Ook was ze te zien in 't Schaep met de 5 pooten.

In 2009 en 2011 speelde ze de rol van Toinette in het theaterstuk De ingebeelde zieke bij theatergezelschap De Utrechtse Spelen. Bij datzelfde gezelschap was ze in 2011 ook te zien in het theaterstuk Augustus: Oklahoma. Samen met Peter Blok speelt ze in 2012 in de theatervoorstelling Doek! geschreven door Maria Goos. In 2015 verscheen zij in een nieuw seizoen van 't Schaep met de 5 Pooten, genaamd 't Schaep Ahoy. In oktober 2015 ontving Loes Luca De Lof der Zotheidprijs. De jury kende haar de prijs toe omdat de Rotterdamse leeft en werkt in de geest van Desiderius Erasmus. Voor haar hoofdrol in de speelfilm Mi Vida (2019) werd Luca genomineerd voor een Gouden Kalf.

In 2022 gaat ze op tournee met de voorstelling UIT HET HOOFD, voor haar geschreven door Maria Goos.

Meral Polat (1982) is een Nederlands actrice, theatermaakster en zangeres van Turks-Koerdische komaf. Ze studeerde in 2004 af aan de toneelschool van Amsterdam. In het theater was Polat onder andere te zien in De gesluierde monologen van Adelheid Roosen, Snorro en moord in de kerststal, Ontspoord, Don Juan, Kamp Holland, Les enfants du paradis, Hoogwater voorheen laagwater, Hollandse spoor en Retour hollandse spoor. In 2008 won Polat voor haar rol in Hollandse spoor de Guido de Moorprijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan de meest getalenteerde acteur of actrice van het gezelschap.

Op televisie was Polat in series als Noord Zuid, Lijn 32, Keyzer & De Boer advocaten, Hart tegen hard, Sprint!, Spoorloos verdwenen, Doris, Het klokhuis en Project Orpheus.

Op het witte doek speelde ze in onder Het hart van Nicole van Kilsdonk, Vreemd bloed, Brammetje baas, Alibi, Undercover, Meet me in Venice, Trots en verlangen, De boskampi’s en Mees Kees.

Behalve actrice is Polat ook zangeres. Ze toerde met haar eigen band Merals Harem door het land met de voorstelling Ochtendzee. Momenteel heeft ze een voorstelling met het Meral Polat Trio waarin ze o.a. de gedichten van haar vader omzet in liederen.

Hedy D’Ancona (1937) is een belangrijke feministe en vooraanstaand PvdA-politica. Ze werkte bij de VARA en was universitair onderzoeker. Vanaf 1975 leidde zij een bureau op het gebied van beleidsonderzoek. Politiek was ze actief als Eerste Kamerlid. Daarnaast is vooral ook bekend als oprichtster van Man-Vrouw-Maatschappij en als redactrice van Opzij. In het tweede kabinet-Van Agt was ze Staatssecretaris van Emancipatie en in het kabinet-Lubbers III, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Cultuur. Ze kwam met een Deltaplan voor het cultuurbehoud. Later was ze lijsttrekker voor de PvdA bij de Europese verkiezingen en zat ze enige jaren in het Europees Parlement.

In 2019 schreef d’Ancona een boekje met korte verhalen, Levenskunst, rondom haar overleden man Aat Veldhoen. In 2021 verscheen Vrolijk Verval, wederom korte verhalen met deze keer als thema de ouderdom.