Hilversum,
13
februari
2017
|
16:18
Europe/Amsterdam

MijnOverheid.nl en digitale postbus Berichtenbox onder de loep in Meldpunt!

Dinsdag 14 februari om 19.20 uur op NPO 2

Bij zowel de Nationale ombudsman als de MAX Ombudsman komen geregeld klachten binnen over gemiste berichten in de digitale postbus van de website MijnOverheid.nl. Morgen vanaf 19.20 uur op NPO 2 in Meldpunt!: verhalen van personen die door weer een digitaliseringslag van de overheid rekeningen over het hoofd zien en daardoor te maken krijgen met oplopende (incasso)kosten.

In de Berichtenbox van MijnOverheid.nl belanden brieven van onder andere de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsdienst, het UWV, de Rijksdienst Wegverkeer (RWD), gemeenten, provincies en waterschappen. 6,1 miljoen Nederlanders hebben de digitale postbus inmiddels geactiveerd. Maar hoeveel van hen zijn na aanmelding ooit weer teruggekeerd op MijnOverheid.nl?

Bij MAX en de Nationale ombudsman komen regelmatig klachten binnen. Mensen zien rekeningen of oproepen over het hoofd, waardoor ze extra kosten maken door aanmaningen en incasso’s. Zo vertelt meneer Veenstra in de uitzending dat hij een boete van 400 euro kreeg omdat hij de oproep voor een APK-keuring niet had gelezen. Die zat, zonder dat hij het wist, in de Berichtenbox van MijnOverheid.nl.

Voor deze uitzending is het MAX Opinie Panel geraadpleegd. Opvallend is dat veel van de deelnemers (94 procent) wel dagelijks internet gebruiken, maar dat meer dan de helft vindt dat de digitalisering van de samenleving te snel gaat. Bijna 19 procent zegt het gevoel te hebben er steeds minder bij te horen.

Te gast zijn dinsdag Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, advocaat Don Ceder en MAX Ombudsman Rogier de Haan.

MAX: Meldpunt!
Dinsdag 14 februari om 19.20 uur op NPO 2
Presentatie: Elles de Bruin

www.maxvandaag.nl | www.facebook.com/TijdvoorMeldpunt | @MeldpuntMAX | #MeldpuntMAX