Hilversum,
28
mei
2018
|
09:53
Europe/Amsterdam

Groeten van MAX ontdekt fraude bij parkeerfaciliteiten Schiphol

Na veel klachten over ongeoorloofde ritten met, en beschadigingen aan auto’s deed Groeten van MAX onderzoek naar de service en dienstverlening van vier valet parkingbedrijven bij Schiphol. Tijdens dat onderzoek ontdekte het consumenten-reisprogramma van MAX dat er fraude wordt gepleegd: één van de dienstverleners heeft een truc gevonden om nagenoeg gratis te parkeren.

Het gaat om een wisseltruc van parkeerdienst Park Plus waarbij auto’s om-en-om op P1 geparkeerd worden. De uitrijkaarten worden daarbij omgewisseld, waardoor Park Plus maar 2 euro per 2 dagen aan Schiphol betaalt. Dit terwijl Park Plus voor 2 dagen 40 euro aan zijn klanten vraagt. Voor dezelfde plek rekent Schiphol 75 euro voor 2 dagen.

In een reactie laat Schiphol weten: "Op basis van de aangeleverde gegevens door de redactie van Groeten van MAX, hebben wij geconstateerd dat deze partij oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van de parkeerfaciliteiten van Amsterdam Airport Schiphol. Hierdoor zijn we genoodzaakt om in de systemen de voorwaarden voor het in- en uitrijden op basis van hetzelfde kenteken aan te passen. Deze aanpassingen zijn inmiddels doorgevoerd.” 

Groeten van MAX kaartte in 2015 al misstanden bij parkeerdiensten rond Schiphol aan. Zo kwam de redactie erachter dat medewerkers van parkeerdienst Qube Valet auto’s van klanten gebruikten om de McDonald’s te bezoeken of om te gaan sporten. Ook werd een auto van een nietsvermoedende klant ingezet als pendelbus om andere parkeerders mee te vervoeren. Park Plus is overigens van dezelfde eigenaar als Qube Valet. Dat bedrijf bestaat niet meer.

Hoe de redactie de fraude van Park Plus ontdekte is te zien in de eerste aflevering van Groeten van MAX, maandagavond 28 mei om 20.30 uur op NPO 1.

Groeten van MAX
Maandag 28 mei
Om 20.30 uur op NPO 1
www.maxvandaag.nl | #GroetenvanMAX | facebook.com/groetenvanmax | @GroetenvanMAX