Hilversum,
11
juni
2019
|
16:55
Europe/Amsterdam

ABP stopt met terugvorderen toeslagen na collectieve claim MAX Ombudsman

Pensioenfonds ABP schort het terugvorderen van te veel uitgekeerd pensioen voor onbepaalde tijd op. ABP doet dit vanwege de collectieve claim die MAX Ombudsman op 3 mei jl. heeft aangespannen namens 125 deelnemers. Het pensioenfonds zegt te wachten met verder terugvorderen tot er juridisch gezien duidelijkheid is.

Op 3 mei van dit jaar dagvaardde de MAX Ombudsman ABP namens 125 gepensioneerden voor een totaalbedrag van 1 miljoen euro. Het pensioenfonds wacht nu niet op uitspraak van een rechter. MAX Ombudsman Rogier de Haan reageert op de vandaag aangekondigde actie van het pensioenfonds: “Door al terug te vorderen terwijl de rechter zich nog niet heeft uitgesproken, speelt ABP in feite voor eigen rechter. Het is goed dat ABP hier nu mee stopt. Deze eerste klap is een daalder waard, maar het blijft noodzakelijk om door te procederen.”

Het MAX-programma Meldpunt maakte op 1 maart 2019 bekend dat 555 gepensioneerden in totaal twee miljoen euro moeten terugbetalen aan pensioenfonds ABP. Ruim vier jaar ontvingen zij zowel van de SVB als van ABP een partnertoeslag. ABP startte eind 2018 met het terugvorderden van te veel aan hen uitkeerde aanvulling op de pensioenuitkering. Gepensioneerden worden flink gedupeerd door deze actie van ABP. De 125 gepensioneerden die zich bij MAX Ombudsman hebben gemeld, hebben het ontvangen pensioengeld in veel gevallen al uitgegeven en moeten nu van een verlaagd pensioen gemiddeld zo’n 8000 euro terugbetalen. Namens hen bestrijdt de MAX Ombudsman de rechtmatigheid van de terugvorderactie van ABP. Omdat het maandelijks inkomen van de gepensioneerden niet wijzigde, en de aanvulling automatisch werd toegekend, konden zij niet weten dat zij te veel ontvingen. Bovendien bevestigde ABP in 2015 met een brief hun recht op partnertoeslag.

De toeslag die deelnemers te veel hebben ontvangen, hoeven zij vanaf juni 2019 voorlopig niet aan ABP terug te betalen, zo meldt ABP. Eerder heeft ABP de betrokken deelnemers geïnformeerd over het voor de deelnemer juiste pensioenbedrag. Dit bedrag betaalt ABP vanaf juni aan deelnemers uit zonder de korting voor het terugbetalen. ABP benadert deelnemers telefonisch en per brief in de komende twee weken om hen dit persoonlijk te laten weten en eventuele vragen naar aanleiding van dit besluit direct te beantwoorden.De conclusie van antwoord wordt morgen, woensdag 12 juni, door ABP ingediend.

Bekijk hier de uitzending van Meldpunt terug waarin MAX Ombudsman Rogier de Haan de claim toelicht.

facebook.com/OmbudsmanMAX | www.maxombudsman.nl | www.meldpunt.tv